NAMA GURU
|
: Syahira bt Ahmad Zulkifli
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Abu Bakar
|
TARIKH
|
: 9 Julai 2018
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN MURID
|
: 21/21
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi Allah SWT:
1.4 Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis
1.5 Qiamuhu Taala Binafsihi
1.6 Al- Wahdaniah.
|
KEMAHIRAN
|
: membaca, mendengar, berkomunikasi, menjawab
|
KAEDAH
|
: nyanyian, syarahan dan perbualan
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
: 1) pelajar telah belajar Allah bersifat Al-Wujud, Al Qidam dan
Al- Baqa’
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud ketiga-tiga sifat wajib bagi
Allah yang telah dipelajari
2- Pelajar dapat menyebut maksud ketiga-tiga sifat wajib bagi
Allah yang telah dipelajari
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
: menganalisis, membuat perkaitan, menyoal
|
PENERAPAN NILAI
|
: taat, patuh, khusyuk , berdisiplin
|
BAHAN
|
: video, LCD, pembesar suara, kad imbasan
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam,
bertanya khabar dan bacaan doa “ بسم الله
الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم
الراحمين
|
-Guru memberi
salam dan bertanyakan khabar murid
-Guru meminta
seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
- Khusyuk
- Mengamalkan
adab belajar
|
Set Induksi
(3 minit)
|
Tayangan
video “Alif dan Sofiah” tajuk 20 Sifat Wajib bagi Allah.
Guru
akan mengemukakan soalan kepada pelajar.
|
-Guru
mempamerkan video pada LCD dan guru meminta perhatian pelajar-pelajar.
-Guru membuat
persoalan
“Siapa tahu
apa yang akan kita pelajari hari ini?”
Cadangan
jawapan:
1-Sifat
Wajib bagi Allah
2-Sifat-Sifat
Allah
|
Nilai:
- khusyuk
- fokus
- berdisiplin
BBM:
- pembesar
suara
- komputer
riba
Kemahiran
berfikir:
- membuat
perkaitan
- menaakul
Strategi:
-berpusatkan
bahan (media)
|
Langkah 1
(8 minit)
|
-Mengulangkaji
pelajaran yang lepas dan menerangkan maksud Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis,
Qiamuhu Taala Binafsihi, Al-Wahdaniah.
1)
“Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis”- Bersalahan dengan yang baharu.
2) “Qiamuhu
Taala Binafsihi” – Berdiri dengan sendiri.
3) “Al-
Wahdaniah’”- Allah Esa.
- Memberitahu
hukum beriman dengan Sifat Wajib bagi Allah
|
-Guru
mengulangkaji pelajaran lepas yang berkaitan 3 Sifat Wajib bagi Allah
kemudian menyambung 3 lagi sifat Wajib bagi Allah
-Guru
menerangkan 3 lagi Sifat Wajib bagi Allah.
-Guru
menerangkan maksud Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis, Qiamuhu Taala Binafsihi
dan Al- Wahdaniah.
-Guru
memberitahu kita wajib beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat
Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis, Qiamuhu Taala Binafsihi dan Al-Wahdaniah
|
Nilai:
-khusyuk
-fokus
- patuh
Teknik:
-syarahan
- perbualan
Strategi:
-berpusatkan
guru
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
-Penerangan
tentang Allah tidak akan menyerupai sesuatu malahan berdiri sendiri dan Allah
itu Maha Esa (satu).
-Membuat
perbincangan Allah menjadikan manusia berlainan cap jari
- Aktiviti
“puzzle” antara perkara kecemasan dan pihak berkuasa yang perlu dihubungi
menunjukkan manusia berbeza dengan Allah yang berdiri dengan sendiri.
-
Memperdengarkan kesah zaman Nabi Muhammad dulu Arab Jahiliah mempunyai
pelbagai Tuhan dan antara nama Tuhan mereka ialah ‘Latta’, ‘Uzza’, ‘Manata’.
|
-Guru
menerangkan Allah bersalahan dengan yang baharu itu bermaksud Allah tidak
akan menyerupai sesuatu pun dan tidak kita ketahui bagaimana rupa Allah.
-Guru juga
memberikan perbezaan Allah dengan makhluk ialah seperti manusia diketahu
rupanya dan manusia memiliki cap jari yang berbeza walaupun dilahirkan kembar
-Guru
mengeluarkan soalan “Tahukah kamu Allah itu berdiri dengan sendirinya?”
Pertukaran waktu antara siang dan malam adalah bukti Allah SWT sentiasa
mengurus Alam
- Guru
membuat satu aktivit permainan puzzle
- Guru
meminta 5 orang pelajar secara sukarela untuk ke hadapan
- Aktiviti
permainan: (cantumkan jenis kecemasan dengan pihak berkuasa)
1- kebakaran
: pihak bomba
2- kecurian :
pihak polis
3- kemalangan
: pihak hospital
4- banjir :
pihak bomba
5- kematian :
pihak hospital
Guru
bercerita kisah zaman Nabi Muhammad dulu Arab Jahiliah mempunyai banyak Tuhan
berbeza dengan Agama Islam kita Allah bersifat Al-Wahdaniah iaitu Esa (satu)
dan tidak ada duanya.
|
Nilai:
-berdisiplin
-diam
- khusyuk
- taat
Teknik:
-bercerita
- dialog
-
perbincangan
- permainan
Kemahiran
berfikir:
-membuat
perkaitan
-menyoal
-
menganalisis
Strategi:
- Berpusatkan
guru
- Berpusatkan
murid
(interaksi
dua hala)
BBM:
-Permainan
“Puzzle”
|
Langkah 3
(6 minit)
|
- Pengulangan
pelajaran
*maksud Allah
bersifat dengan sifat “Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis”, “Qiamuhu Taala
Binafsihi”,“Al-Wahdaniah”
*menyoal dua
orang pelajar
*kewajipan
beriman bahawa Allah wajib bersifat dengan sifat “Mukhalafatuhu Taala
Lilhawadis”, “Qiamuhu Taala Binafsihi”, “Al- Wahdaniah”.
- Perkaitan
dengan kehidupan kini.
|
- Guru
membuat pengulangan berkaitan makna
1)
“Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis”- Bersalahan dengan yang baharu.
2) “Qiamuhu
Taala Binafsihi” – Berdiri dengan sendiri.
3) “Al-
Wahdaniah’”- Allah Esa.
- Guru
meminta 2 orang wakil pelajar untuk menyebut maksud ketiga-tiga
sifat wajib yang dipelajari
- Guru
membuat perkaitan bahawa dengan keesaan dan kekuasaan Allah maka terciptanya
kita manusia sebaik-baik ciptaan.
|
Nilai:
-patuh
-berdisiplin
-berani
Kemahiran:
-menjawab
-mendengar
-merumus
Teknik:
-menyoal
-dialog
|
Penutup
(5 minit)
|
-Pengukuhan
dan merumus
- Memberi
latihan
|
- Guru
memberitahu semua pelajar perlu mengingat Sifat Wajib bagi Allah bagi
mendekatkan lagi diri mereka dengan Allah
- Guru
memberi latihan kepada pelajar
|
BBM:
-kertas
lembaran kerja
Nilai:
- rajin
- taat
|
Refleksi:
Saya
berasa gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini berlangsung dengan
baik. Malahan pelajar berasa seronok kerana dapat melakukan permainan “puzzle”.
Selain itu, fokus yang diberikan oleh para pelajar juga baik disebabkan mereka
tertarik mendengar kisah-kisah zaman nabi. Maka saya berharap pengajaran hari
ini dapat mereka fahami dan pembelajaran yang diberi dapat diingati.
Ulasan Guru Pembimbing:
No comments:
Post a Comment